Zo vezel jij je weerstand op

vezel je weerstand op - Sambucol met vlierbessen
Wist jij dat je darmflora het centrum is van immuunsysteem, je afweermechanisme? Je darmflora bestaat uit goede en slechte bacteriën die normaal gesproken in evenwicht zijn. In evenwicht betekent in dit geval dat er meer goede dan slechte bacteriën aanwezig zijn, zodat je afweersysteem goed blijft functioneren en indringers buitenhoudt.

Je lijf heeft daar letterlijk een dagtaak aan. Vooral ’s nachts is jouw lichaam in staat om een groot gedeelte te herstellen. Toch is het van groot belang om zelf ook goed voor je eigen darmflora te zorgen. Op deze manier kan jij je lichaam een handje helpen. Als je dan bedenkt dat slechts tien procent van de Nederlanders de aanbevolen hoeveelheid vezels van dertig tot veertig gram per dag haalt, is er een hoop werk aan de winkel.

Vezel, vezels en nog meer vezels

Naast vitaminen, zijn vezels dus net zo belangrijk voor je weerstand! Voedingsvezels vind je niet alleen in volkorenproducten, fruit en groente. Ook peulvruchten, (ongezouten) noten, lijnzaad en gefermenteerde voedingsstoffen als yoghurt en zuurkool zijn een bron van vezels. De meeste vezels in groente zijn te vinden in broccoli gevolgd door bospeen, rode kool en sperziebonen. Mango’s, peren en sinaasappelen bevatten de meeste voedingsvezels in de categorie fruit.

Je ziet het al, vooral veel variatie en kleur op je bordje dus. Variatie is minstens net zo belangrijk. Want naast de vezels vind je diverse andere voedingsstoffen waar jouw lichaam niet zonder kan. Dus stop wat vaker een wortel, paprika of snacktomaatjes in je tas als tussendoortje. En garneer je groentesalade eens met een plukje zuurkool, of wat peulvruchten zoals linzen.

Vergeet de vitamine D voor je weerstand niet

In de herfst- en winterperiode, wanneer de zon zich maar weinig laat zien, krijgen mensen te weinig vitamine D binnen. Vitamine D is een van de vitaminen die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Daarom word het onder andere toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Je vindt het tevens terug in vette vis, zoals haring, makreel en zalm.  Die vette vis is niet alleen belangrijk voor je weerstand, ook je darmen zijn daar weer blij mee, omdat het de werking van je stoelgang bevordert.

Van vitamine D weet je vast wel dat het lichaam dit nodig heeft voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Wist je echter dat het ook een rol speelt bij een goede werking van de spieren en jouw immuunsysteem?

Sambucol Extra Defence als ondersteuning van je weerstand en je immuunsysteem

Sambucol Extra Defence

Kan jij wel wat extra ondersteuning van je weerstand gebruiken? Neem dan vlierbessenextract met extra vitaminen D, B6, C, en de mineralen zink, koper (extra energie bij vermoeidheid) en foliumzuur om je weerstand te ondersteunen.
Lees meer »