Vermoeid door de invoering van de wintertijd?

Vermoeid door de wintertijd? Zorg voor een goede nachtrust -Sambucol voor je weerstand
Kan jij wennen aan de winter of de zomertijd? Volgend jaar hoeft dat wellicht niet meer. De hele discussie is nog gaande binnen de Europese Commissie. Er zijn veel voorstanders voor het afschaffen, het zou namelijk achterhaalt zijn. Toch zijn er nog steeds mensen die de afschaffing niet willen. Het is dan ook nog niet precies duidelijk wat het effect zal zijn op Europa wanneer het wisselen van de zomer- en wintertijd echt afgeschaft wordt. En of elk land zelf mag bepalen in Europa of ze de winter- of zomertijd willen hanteren.

Je biologische klok

Is een interne klok die aangeeft wanneer ons lichaam wil slapen, wakker worden of eten. Ook volgen een groot aantal interne processen deze klok. Denk aan dat je onder invloed van het reduceren van (zon)licht, slaperiger wordt doordat het slaaphormoon melatonine aan wordt gemaakt. De invoering van de wintertijd (of zomertijd) heeft invloed op je bioritme, die biologische klok. Die kan hierdoor van slag zijn. Dit kan resulteren in de tijden dat je honger hebt tot wanneer jij je slaperig voelt. Sterker nog; Het kan zomaar zijn dat jij of je kids sinds de klok een uur achteruit of voorruit is gegaan, jullie je vermoeider voelen dan voorheen. Zeker kinderen kunnen uit hun doen zijn. Ze zijn sneller geïrriteerd en huilerig. Dat komt je eigen humeur ook niet ten goede.

Er zijn verschillende manieren om je biologische klok een handje te helpen:

  1. Een van de dingen is zorgen voor een goede nachtrust. De meeste mensen hebben gemiddeld acht uur slaap nodig. Tijdens zo’n nacht zal je lichaam over het algemeen een normaal slaapcyclus doorlopen waardoor het kan herstellen. Mits je genoeg in een diepe slaap terechtkomt. Elke nacht volgt je lichaam namelijk hetzelfde slaapritme. Kort jij je nacht in of doorbreek jij je nacht, dan zal dit ten koste gaan van je slaapcyclus en je herstel. Het klinkt bijvoorbeeld lekker om in het weekend je slaaptekort in te halen en extra lang uit te slapen. Ook dit verstoort je ritme en kun je beter beperken tot maximaal 30-60 minuten langer blijven liggen. Wanneer je slaapkamer rust uitstraalt, niet warmer is dan een graad of 18 en goed geventileerd, zal dit zeker ten goede komen van je nachtrust.
  2. Deactiveer je lichaam; Het is raadzaam om niet actief te zijn vlak voordat je gaat slapen. Dus kijk geen TV, tablet en geen smartphone in je bed. Hoe moeilijk ook. Door alle lichtsignalen kan dit juist een tegengesteld effect hebben op je nachtrust. Melatonine in je lichaam wordt namelijk gedeactiveerd door helder licht. En die melatonine heb je juist nodig om in slaap te vallen. Eet geen zware maaltijden of ga actief sporten. Door die zware maaltijd en het sporten wordt juist het vlammetje nog even aangewakkerd in je lichaam.
  3. Omarm vaste rituelen; Je lichaam en je brein houdt van vaste patronen. Zoals de tijden dat je eet, dat je wakker wordt en wanneer je naar bed gaat. Probeer daar weer regelmaat in te krijgen.
  4. Gebruik een voedingssupplement op basis van vlierbessenextract, waar extra vitaminen B en C, foliumzuur, zink en koper aan toe is gevoegd. Naast de vitaminen, het foliumzuur en het zink die een positieve invloed hebben op het immuunsysteem, bevordert juist koper je energiestofwisseling.
Sambucol Extra Defence als ondersteuning van je weerstand en je immuunsysteem

Sambucol Extra Defence

Een vlierbessenextract met extra vitaminen D, B6, C, en de mineralen zink, koper (extra energie bij vermoeidheid) en foliumzuur.
Lees meer »