Voeding voor je weerstand en je immuunsysteem

Voeding voor je weerstand - zalm en vette vis

Heb je geen energie, voel je je moe en ben je niet zo fit? Heb je het gevoel dat je weerstand laag is, dan kun je daar zelf iets aan doen. Want wist je dat je zelf invloed kunt uitoefenen op je weerstand door je voeding aan te passen? Een goede weerstand creëer je niet alleen door goed je handen te wassen, op tijd naar bed en een frisse slaapkamer. Ook gezond eten heeft wel degelijk invloed op je weerstand. Welke voedingsstoffen spelen daarbij een belangrijke rol en waar zitten ze in en hoe je je voeding voor je weerstand kunt inzetten lees je hier:

Voeding voor je weerstand – vitamine en mineralen

  • Vezelrijke voeding; Want een gezonde darmflora is een must bij een goede weerstand. Vezels zitten niet alleen in volkorenproducten, maar ook in groente en fruit zoals linzen, erwten, dadels, vijgen en rozijnen.
  • Vitamine C; Dit is geen verrassing want er is al veel gezegd en geschreven over het belang van vitamine C. Vitamine C zit niet alleen in sinaasappels en kiwi’s, maar ook in groente zoals witte kool en rode kool.
  • Vitamine A; Ook vitamine A speelt een rol bij het op peil houden van je immuunsysteem en je weerstand. Het zit onder andere in vlees, vis, zuivelproducten en eidooiers.
  • Vitamine D; Dit haal je uit zonlicht/daglicht, maar wist je dat het ook in melkproducten zit, in sinaasappels en in vette vis?
  • Vitamine E; is een krachtig antioxidant die de productie van antilichamen stimuleert. Vitamine E zit veel in tarwekiemolie, zonnebloemolie, noten en zaden zoals zonnebloempitten.
  • Selenium; Dit is een mineraal en versterkt je immuunsysteem. Je vindt het onder andere in walnoten, amandelen, vis en zilvervliesrijst.
  • Eiwitten; Deze zijn nodig is voor het produceren van alle cellen, dus ook die cellen die er voor zorgen dat je immuunsysteem blijft functioneren. Eiwitten vind je niet alleen in ei, maar ook in bonen, peulvruchten en vis.

Kruiden en specerijen voor je weerstand

Je hoeft niet alleen vitamine en mineralen uit voeding voor je weerstand te gebruiken, want wist je ook dat er kruiden en specerijen zijn die een interessante invloed hebben op je weerstand en je immuunsysteem? Wij zetten ze voor je op een rijtje:

  • kaneel-weerstand-sambucol.jpgKaneel; Kaneel kennen we allemaal wel van de speculaas en appeltaarten waar deze specerij in verwerkt zit. Kaneel heeft naast zijn herkenbare smaak ook een antibacteriële werking, dit komt door de essentiële oliën die het bevat.
  • Gember; Heeft net als kaneel een antibacteriële werking. Van gember is het bovendien bekend dat het hoofdpijn en misselijkheid vermindert.
  • Oregano; Dit kruid bevat veel antioxidanten. Een eetlepel verse oregano heeft evenveel antioxidanten als een appel.
  • Vlierbessen; Vlierbessen bevatten van nature flavonoïden. De vlierbes heeft een rijke geschiedenis. Zo beschreef Hippocrates (400 v. Chr.) het al als een bijzondere zwarte bes die het immuunsysteem ondersteunt. Meer weten over hoe interessant vlierbessen zijn voor je weerstand?