Geef je energieniveau een boost tijdens het werk

Buiten werken en vitamine D opdoen - Sambucol ondersteunt je weerstand
Wanneer je een zittend beroep hebt en minstens 8 uur op kantoor ‘zit’ herken je het vast wel, die middagdip. ‘s Morgens ben je nog alert en actief, naarmate de dag vordert verlies je alle focus op je werk. Je zit te gapen achter je bureau en er lijkt geen einde aan je werkdag te komen. Ga je dan toch weer voor een extra kop koffie, in de veronderstelling dat het je de nodige extra energie oplevert? Of grijp je naar een ongezonde snack?

Wat je vooral niet moet doen

  • Koffie drinken als oppepper; Koffie drinken lijkt je wellicht die oppepper te geven, toch is het bekend dat koffie vocht onttrekt. Een vochttekort is juist wat je wilt voorkomen, hierdoor daalt je energieniveau alleen nog maar meer. Bovendien heeft dit geen positief effect op je humeur en kom je in een vicieuze cirkel terecht. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat wanneer je niet lekker in je vel zit, geen gezonde keuzes zal maken.
  • Uitgebreide lunch; Bij elke zware maaltijd heeft je lichaam energie nodig om dit te verteren. Bij een lichte lunch (zoals een salade, fruit of een paar gezonde boterhammen) op het werk hou je energie over voor andere dingen.
  • Suikerdip blussen met een ‘verkeerde’ snack; Hoe vaak heb je het idee gehad dat wanneer jouw energiedip op zijn hoogst is, je behoefte hebt aan suikers? Dus pak je toch die ongezonde snack en even heb je voldoende energie, door die suikerpiek. Dat is echter maar van korte duur, want het verwerken van suiker is een enorme belasting voor je lichaam. Dat gaat je dus extra energiekosten, in plaats dat het op de lange termijn iets oplevert.

Hoe krijg je dan wel energie op je werk

  • Beweeg; Het klinkt als een open deur en dat is het ook. Wat je wilt voorkomen is dat je tijdens je werk te weinig beweegt. Daardoor zal je er minder zuurstof door je lichaam vloeien. Ga je vergaderen? Doe dit dan eens staand. Ga je lunchen? Ga buiten wandelen. Met een wandeling van tien minuten word je energieniveau twee uur langer verhoogt doordat er extra zuurstof door je aderen, hersenen en spieren gepompt wordt. Wil je een collega spreken? Loop naar die persoon, in plaats van een mail te sturen. Kan je met de trap? Neem die dan met twee treden tegelijk. Train je meteen je been- en bilspieren.
  • Vergader buiten; Oké dit kan uiteraard niet als het regent. Bij mooi en droog weer is die frisse buitenlucht echter wel een extra stimulans voor je hersenen.
  • Plantje op je bureau; Dit lijkt misschien als een vreemde eend in de bijt, maar planten produceren zuurstof en verhogen daarmee je productiviteit en creativiteit. Neem een plantje op je bureau die je zelf moet verzorgen en water moet geven. Zo ben je wat meer in beweging en dit zorgt ook direct voor een vrolijke sfeer op de werkvloer!
  • Zorg voor een schoon, opgeruimd kantoor; Een opgeruimd huis, geeft een opgeruimde geest. Dat geldt niet alleen voor thuis, ook op kantoor kan een vol bureau voor extra prikkels zorgen die je energie kosten. Een opgeruimd bureau is overzichtelijker en geeft je meer lucht.
  • Neem een groene smoothie; Misschien even wennen zo’n smoothie met groene groente (zoals spinazie, broccoli of boerenkool) en fruit (banaan, appel of peer) welteverstaan. Groene groente bevat veel vitaminen, antioxidanten, vezels en de mineralen foliumzuur, kalium, magnesium en ijzer. Die vezels geven je een vol gevoel en de vitaminen en mineralen ondersteunen je energieniveau.

De conclusie is dat je zelf kunt zorgen voor meer zuurstof in je lijf door onder andere vaker te bewegen en gezonder te eten en drinken. Hierdoor zit je lekkerder in je vel en kan je gezondere keuzes maken.

Sambucol Extra Defence als ondersteuning van je weerstand en je immuunsysteem

Sambucol Extra Defence

Een vlierbessenextract met extra vitaminen D, B6, C, en de mineralen zink, koper (extra energie bij vermoeidheid) en foliumzuur.
Lees meer »