Tips voor je weerstand en je immuunsysteem

Tips voor je weerstand door Sambucol

Tips voor je weerstand

Het immuunsysteem is ontworpen om het lichaam te beschermen en infecties te bestrijden. Maar wist je ook dat je het functioneren van hun immuunsysteem zelf ook kunt verbeteren met een gezonde levensstijl. En een gezonde levensstijl hoeft niet eens zo ingewikkeld te zijn. Zie hieronder een aantal tips voor je weerstand, die je wellicht al wel eens gehoord hebt, maar die heel simpel zijn om toe te passen:

TIP 1: Een betere weerstand begint met goed en gezond eten

Het Voedingscentrum zegt het al jaren, ook voedingsdeskundigen en gezonde bloggers zoals Rens Kroes beamen het. In gezonde voeding zitten vitamines, mineralen, vezels, antioxidanten en goede vetten. Eet dus gevarieerd (volgens de schijf van 5) en neem minstens 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Zorg ook voor essentiële vetzuren die bijvoorbeeld voorkomen in vette vissen (zoals tonijn, haring, makreel, sardientjes en zalm), maar ook in lijnzaad, olijfolie en walnoten. Wist je dat lijnzaad heerlijk smaakt in je zelfgemaakte fruit en/of groente smoothie? Heb je meteen twee vliegen in 1 klap!

Wil je meer tips over voeding die je weerstand kan helpen? Lees meer hierover in het artikel: ‘Voeding voor je weerstand‘.

TIP 2: Buiten bewegen helpt om je weerstand te verhogen

Dat regelmatig bewegen gezond is hoeven we je niet te vertellen. Maar wist je dat buiten sporten nog veel beter is voor je weerstand dan wanneer je binnen in een warme sportschool sport. Door de koele buitenlucht hebben ziekteverwekkers minder overlevingskans. Trek er lekker op uit, met of zonder je kinderen. Wat dacht je van een half uur wandelen of fietsen per dag. Dat is al eenvoudig te realiseren wanneer je er voor kiest om je kinderen uit school te halen op de fiets of lopend. Scheelt meteen veel autoverkeer van en naar het schoolplein!

TIP 3: Drink voldoende

Je hebt vast al vaker gehoor dat 1,5 tot 2 liter vocht per dag drinken goed voor je is. Wil je echter je weerstand op peil houden, dan is het belangrijk dat je je hier ook aan houdt. Je voorkomt daarmee uitdroging van je slijmvliezen, die belangrijk zijn bij het weerstaan van verkoudheids- en griepvirussen. Water en kruidenthee zijn al goede vochtpreparaten. Deze zorgen er bovendien voor dat je afvalstoffen uit je lichaam sneller verwijderd worden. Uiteraard horen vruchtensappen, koffie en sportdrankjes ook tot je dagelijkse hoeveelheid vocht. Maar door de hoeveelheid suiker die in deze drankjes voorkomen, zijn ze minder gezond. Probeer ook te minderen met alcohol, want ook daar zitten vaak veel verborgen suikers.

En wat doe jij?

Heb je zelf ook een gezonde tips voor je weerstand? Laat het ons weten via Facebook. Want het gezond houden van je immuunsysteem is het hele jaar door belangrijk. Met name in de wintermaanden moet je extra alert zijn op je immuunsysteem. Daar zijn uiteraard ook voedingssupplementen voor die je helpen om je weerstand op peil te houden. Ken je ons Sambucol® Extra Defence met extra vitamine C voor meer energie bij vermoeidheid al?